loading...
سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی

🟢 انواع سونوگرافی شامل سونوگرافی قلب و عروق، سونوگرافی شکم، سونوگرافی ترانس واژینال، سونوگرافی غده تیروئید و .... هستند. سونوگرافی یکی از روش‌های تشخیص انواع بیماری‌هاست که به عنوان بی‌خطرترین روش تصویربرداری شناخته می‌شود. در سونوگرافی یا اولتراسوند از امواج فراصوت که شنیدن آنها ممکن نیست بهره می‌برند.

قبل از سونوگرافی، انواع تصویربرداری پزشکی از طریق اشعه ایکس انجام می‌شد. برای مشاهده بیماری‌های درونی بدن پزشکان مجبور به برش ناحیه مورد نظر بودند و این کار عوارض بسیاری داشت. از آنجا که نتایج سونوگرافی باید دقیق باشد، بهتر است به مراکز معتبر که دارای دستگاه‌های پیشرفته و استاندارد هستند، مراجعه کنید. مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا به عنوان بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی در تهران ارائه آماده خدمات مربوط به انواع سونوگرافی به شما بیماران گرامی است. 

🔵 آشنایی با انواع سونوگرافی

انواع سونوگرافی بسته به نیاز بیمار و نظر پزشکان برای تشخیص بیماری‌ها انجام می‌شود. سونوگرافی یکی از روش‌های تشخیص بیماری از طریق ارسال امواج صوتی با فرکانس بالا است. در این روش تصویر اندام‌های داخلی بدن به وضوح نشان داده می‌شود و هیچ نوع عارضه خاصی برای بدن ندارد. در ادامه به انواع سونوگرافی اشاره خواهیم کرد.

سونوگرافی بیرونی

سونوگرافی بیرونی بیشتر برای معاینه بارداری مانند قلب جنین کارایی دارد. روش انجام آن بسیار ساده است. پزشک ابتدا ناحیه مورد نظر را با ژل مخصوص آغشته می‌کند. سپس پروب سونوگرافی را بر روی قسمتی از بدن قرار می‌دهد و با حرکت دادن آن شرایط بیمار را بررسی می‌کند.

سونوگرافی داخلی

زمانی که پزشک به اطلاعات دقیقی نیاز داشته باشد، معمولاً از سونوگرافی داخلی استفاده می‌کند. برای بررسی دقیق غده پروستات در مردان و سونوگرافی رحم و تخمدان در زنان از سونوگرافی داخلی بهره می‌برند.

آشنایی با انواع سونوگرافی

سونوگرافی شکم و دستگاه گوارش

سونوگرافی شکمی که به عنوان سونوگرافی لگن و شکم شناخته می‌شود، برای بررسی اندام‌های داخلی مانند لوزالمعده، کیسه صفرا، طحال و کبد استفاده می‌شود. از سونوگرافی دستگاه گوارش برای بررسی معده و روده نمی‌توان استفاده کرد، چرا که فضای خالی این اندام‌ها، امکان کارکرد صحیح امواج فرا صوت را کاهش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: رادیولوژی و سونوگرافی در تهران

سونوگرافی بارداری

زنان باردار باید در چهار مرحله انواع سونوگرافی بارداری که به شرح زیر است را انجام دهند:

1- شروع بارداری

2- هفته 12 بارداری

3- هفته 16 بارداری

4- هفته 32 بارداری

گاهی به دلیل کوچک بودن جنین یا ابتلاء مادر به دیابت یا فشار خون، ممکن است تعداد سونوگرافی افزایش یابد یا نیاز به تکرار آنها باشد. در ادامه انواع سونوگرافی بارداری را توضیح خواهیم داد:

1- سونوگرافی ترانس واژینال

یکی از انواع سونوگرافی که در دوره بارداری تجویز می‌شود، سونوگرافی ترانس واژینال است. در این روش پروب دستگاه وارد واژن می‌شود و شروع به بررسی تخمدان و دهانه رحم، لوله‌های فالوپ و بررسی جنین می‌کند. از طریق این روش می‌توان تاریخ زایمان را نیز تعیین کرد. این تست‌های حساس در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با دستگاه‌های استاندارد و به روز انجام می‌شود.

2- سونوگرافی ان تی

سونوگرافی پشت گردن جنین در هفته ۱۱ الی ۱۴ بارداری انجام می‌شود. از طریق این سونوگرافی میزان ضربان قلب، رشد مغز جنین مورد بررسی قرار می‌گیرد. سونوگرافیان تی برای تشخیص سندروم دان و دیگر نواقص ژنتیکی کارایی دارد.

3- سونوگرافی آنومالی جنین

از دیگر انواع سونوگرافی جنین، سونوگرافی آنومالی است که سلامت و رشد متناسب با سن جنین تأیید می‌شود. از طریق این آزمایش پارامترهایی مانند محیط دور سر و طول بلندترین استخوان بدن جنین مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

4- سونوگرافی چهار بعدی

یکی دیگر از انواع سونوگرافی جنین که اطلاعات کاملی از سلامت جنین را در اختیار قرار می‌دهد، سونوگرافی چهار بعدی است. از طریق این سونوگرافی، حتی خمیازه کشیدن جنین نیز به طور واضح مشخص می‌شود.

سونوگرافی دستگاه ادراری

سونوگرافی دستگاه‌های دفع ادرار مانند دو کلیه، مثانه، میزراه و دو میزنای را ارزیابی می‌کند. بخشی به نام حالب به علت مجاری خوابیده روی هم و قطر کم، از طریق سونوگرافی ادراری قابل ارزیابی نیست.

از طریق سونوگرافی دستگاه ادراری یا کلیه بیماری‌هایی مانند سنگ کلیه، بزرگ شدن کلیه، تومورها و دیگر مشکلات مربوط به دستگاه ادرار قابل تشخیص هستند.

سونوگرافی آندوسکوپیک

برای بررسی دقیق دستگاه گوارش و تنفس، سونوگرافی اندوسکوپیک کاربرد دارد. در این روش از یک ابزار که یک چراغ سر آن وجود دارد، استفاده می‌شود. این سونوگرافی به دو نوع آندوسکوپیک تحتانی و فوقانی تقسیم می‌شود.

<yoastmark class=

سونوگرافی قلب و عروق

این سونوگرافی که به عنوان آکوردیوگرافی نیز شناخته می‌شود، برای تشخیص ناهنجاری‌هایی مانند پمپاژ نامناسب خون، نارسایی دریچه و عملکرد قلب و دریچه‌های آن کاربرد دارد. در این سونوگرافی، یک برش دو بعدی از قلب نمایش داده می‌شود. در صورت پیشرفته بودن تجهیزات می‌توان انتظار تشکیل یک تصویر سه بعدی را نیز داشت.

سونوگرافی غده تیروئید

برای بررسی کیست و تومور و مشخص شدن وضعیت غده تیروئید، از این نوع سونوگرافی استفاده می‌شود. برای انجام این تست، می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی مراجعه کنید تا دقیق‌ترین نتایج در اختیار شما قرار گیرد.

سونوگرافی سینه

برای تشخیص سرطان سینه ابتدا باید سونوگرافی سینه انجام شود. سرطان سینه بین بانوان شایع است. در مواردی نیز آقایان به این بیماری مبتلا می‌شوند. پزشک معالج اگر مشکوک به سرطان سینه شود، ابتدا سونوگرافی سینه را برای تشخیص انواع کیست‌ها و تومورها در بافت سینه تجویز می‌کند.

سونوگرافی بیضه

بیضه‌ها به دلایل متعدد نیاز به سونوگرافی دارند. برای مثال بیماری‌های نظیر هیدروسل (آب آوردن کیسه‌ بیضه‌ها)، واریکوسل (گشاد شدن سیاهرگ‌های بیضه) و چرخش بیضه‌ها از طریق این سونوگرافی قابل تشخیص هستند. در صورتی که به این ناحیه ضربه حساسی وارد شود، پزشک باید بیضه‌ها را بررسی کند.

سونوگرافی چشم

اطلاعات حاصل از سونوگرافی چشم داده‌های زیادی را از فضای کروی چشم، فضای پشت آن، محتویات داخل فضای چشم و تومورهای داخلی آن در اختیار پزشک قرار می‌دهد. افراد مبتلا به این عارضه باید حتماً سونوگرافی چشم را انجام دهند.

سونوگرافی ارتوپدی

از دیگر انواع سونوگرافی که از طریق آن مفاصل، تاندون‌ها، عضلات و رباط‌های بدن بررسی می‌شوند، سونوگرافی ارتوپدی است. از طریق این روش پارگی تاندون آشیل، پارگی عضلات شانه، مینیسک زانو و خون‌ریزی‌های داخل عضلات قابل بررسی هستند.

سونوگرافی داپلر

برای بررسی میزان جریان خون داخل رگ‌ها از سونوگرافی داپلر استفاده می‌شود. با این سونوگرافی می‌توان مشکلات انسداد، تنگی و گرفتگی عروق را تشخیص داد.

سونوگرافی داپلر 

سونوگرافی مربوط به بیماری‌های زنان

بررسی و ارزیابی دستگاه تولید مثل زنان بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر دستگاه‌های مدرن و پیشرفته‌ای برای تشخیص بیماری‌های زنان مانند توده‌های رحمی، کیست تخمدان، فیبروم و عفونت‌های لگنی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری

سونوگرافی مثانه زنان

زنان به دلایلی از قبیل عفونت‌های مجاری ادرار و زایمان مستعد ابتلا به بیماری‌های مثانه هستند. انجام سونوگرافی مثانه به تشخیص این دسته از بیماری‌ها کمک می‌کند. این سونوگرافی برای تشخیص میزان ادرار باقیمانده در مثانه، تشخیص سنگ و توده در درون مثانه و اندازگیری ابعاد مثانه کاربرد دارد.

🚹 مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا ارائه دهنده خدمات مربوط به انواع سونوگرافی از جمله سونوگرافی لگن و شکم، سونوگرافی غربالگری بارداری، سونوگرافی داپلر و ... به شما بیماران گرامی است. به دلیل استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته، با مراجعه به این مرکز دقیق‌ترین نتایج حاصل از انجام انواع سونوگرافی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.


برای درخواست نوبت با شماره ۰۲۱۸۸۸۹۰۰۶۵ تماس بگیرید
حتما بفرمایید از سایت تماس گرفتید تا از خدمات نوبت دهی آنلاین بهرمند شوید

خلاصه مطالب

انواع سونوگرافی با توجه به ناحیه مورد ارزیابی متفاوت بوده و شامل سونوگرافی داخلی، بیرونی، سونوگرافی دستگاه گوارش و شکم، سونوگرافی‌های دوران بارداری و ... هستند. تصویربرداری از طریق دستگاه سونوگرافی یا اولتراسوند، از دیگر روش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس و ام آر آی کارآمدتر است.

از طریق این روش پزشکان می‌توانند بسیاری از بیماری‌ها را به موقع تشخیص دهند و اقدام‌های لازم درمانی را دنبال کنند. برای انجام انواع سونوگرافی بهتر است به مراکز معتبر مراجعه کنید. مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا با داشتن دستگاه مدرن و پیشرفته‌، نتایج دقیقی از انواع سونوگرافی را در اختیار شما قرار خواهد داد. برای دریافت نوبت می‌توانید با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی تماس بگیرید. 

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

منبع: سایت دکتر اخلاقی نیا و انواع سونوگرافی

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 19
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 12
  • بازدید سال : 126
  • بازدید کلی : 126