loading...
سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی
سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی بازدید : 6 یکشنبه 13 خرداد 1403 نظرات (0)

🟢 سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری از شروع هفته 14 تا پایان هفته 27 انجام می‌شود. این سونوگرافی که به عنوان اسکن آنومالی شناخته می‌شود، بهترین غربالگری برای تشخیص ناهنجاری‌های جنین است؛ چرا که 40 درصد از ناهنجاری‌های ستون فقرات و سایر اندام‌ها پس از هفته بیست و چهارم قابل شناسایی هستند.

از این رو اگر می‌خواهید از سلامت جنین خود مطمئن شوید، حتماً باید این آزمایش را تحت نظر پزشکان مجرب انجام دهید تا تفسیر دقیق آن نیز در اختیار شما قرار بگیرد. برای انجام این آزمایش مهم و حساس می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی‌ نیا مراجعه کنید.

🔵 سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری چیست؟

سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری که به نام آنومالی شناخته می‌شود، در تشخیص موارد مختلف از جمله لب شکری بودن جنین و همچنین سلامت ستون فقرات انجام می‌شود. از طریق این تست مهم در هفته‌های ۱۸ تا ۲۳ بارداری، اندازه آلفا فیتو پروتئین خون مادر بررسی می‌شود.

در هنگام این آزمایش جنین به قدری بزرگ شده که پزشک می‌تواند ارگان‌های اصلی وی مانند قلب، مغز و کلیه‌ها را به دقت بررسی کند. از سوی دیگر می‌توانید اطمینان یابید که ستون فقرات از لحاظ طول و عرض در یک ردیف قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: سونوگرافی غربالگری اول

اگر در این آزمایش متوجه وجود ناهنجاری‌های مختلف شوید، می‌توانید سریع‌تر برای برطرف کردن آن اقدامات لازم را انجام داده و خود را برای مشکلات احتمالی در طول بارداری آماده کنید.

چهار هورمون THCG ، UE3 ،AFP ،Inhibin A، جفت مایع آمنیوتیک و بند ناف بررسی می‌شود. پس از انجام آزمایش ریسک ابتلا به نواقص و اختلالات بر اساس سن حاملگی و سن مادر توسط متخصص ژنتیک تعیین خواهد شد.

انجام این تست به این معنی نیست که جنین حتماً دارای اختلالات کروموزومی است، بلکه نتایج حاصل از آن برای مادرانی که حاملگی پر ریسکی دارند، بسیار مفید است.

سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری چیست؟ 

🔵 موارد قابل تشخیص در سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری

در سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری معمولاً موارد زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد:

1- شکل و ساختار سر، جمجمه و مغز جنین

2- صورت جنین برای بررسی شکاف لب

3- بررسی ستون فقرات جنین

4- دیواره شکم جنین از نظر فتق و بررسی محل  جفت

5- قفسه سینه و قلب جنین

6- احشاء شکم و معده جنین

7- بررسی کلیه‌های جنین

8- روند شکل‌گیری مناسب دست‌ها و پاهای جنین

9- جنسیت جنین

قبل از انجام این غربالگری نیاز به آمادگی خاصی نیست، فقط برای حرکت بیشتر جنین می‌توانید از شیرینی‌جات استفاده کنید. برای قرارگیری در پوزیشن مناسب، جنین چند بار به فواصل حدود ۱۵ دقیقه بررسی می‌شود.

برای بررسی ناهنجاری‌های دیررس از جمله ورم مغز جنین و فتق دیافراگم شما می‌توانید اسکن آنومالی را در هفته ۲۲ تا ۳۰ام نیز را انجام دهید.

اکوکاردیوگرافی قلب نیز برای بررسی ساختار، حفره و دریچه‌های قلب جنین انجام می‌شود.

🔵 مراحل انجام سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری

سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری برای تشخیص اختلالات دوران بارداری و مشاهده روند رشد جنین است. این سونوگرافی به صورت واژینال یا از طریق دیواره شکم انجام خواهد شد.

 در سه ماهه دوم بارداری یعنی هفته‌های بیست تا بیست و سوم، پزشک رشد کودک و میزان مایع آمنیوتیک را بررسی می‌کند. در روند انجام سونوگرافی، محل جفت نیز بررسی می‌شود. علاوه بر این اطلاعاتی در مورد علت احتمالی خونریزی در بارداری نیز نشان داده می‌شود.

در این غربالگری، روند رشد کودک از جمله روند رشد سر، تنه و استخوان‌های بزرگتر مانند استخوان ران نیز ارزیابی می‌شود. در نتیجه پزشک می‌تواند تشخیص دهد که کودک متناسب با سن خود رشد می‌کند یا خیر.

بیشتر بخوانید: سونوگرافی غربالگری جنین

اگر پس از انجام سونوگرافی نیز یک مشکل احتمالی وجود داشته باشد، پزشک متخصص، مراقبت‌ها و برنامه‌های درمانی ویژه‌ای را در اختیار مادر باردار قرار می‌دهد تا هرچه زودتر برای رفع آن اقدام کند. 

توجه داشته باشید که یکی از معمول‌ترین نابهنجاری‌های مادرزادی اختلالات قلبی است که با تصویربرداری ۴۰ تا ۵۰ درصد مشخص نمی‌شود و باید حتماً اکوکاردیوگرافی قلب جنین را انجام دهید. پس از پایان غربالگری نیز باید از پزشک خود بخواهید که یافته‌ها را به صورت قابل فهم برای شما تفسیر کند.

مراحل انجام سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری 

🔵 مزایای غربالگری سه ماهه دوم بارداری

با انجام سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری، شما می‌توانید اطلاعات لازم را در مورد ناهنجاری‌های احتمالی به دست آورید. این آزمایش که در حوالی هفته بیستم انجام می‌شود، بهترین زمان برای بررسی جنین است.

تصویربرداری‌های دوران بارداری را می‌توانید زودتر از ۵ ماهگی جنین انجام دهید؛ اما به این دلیل که برخی از اندام‌ها مانند قلب اوایل بسیار کوچک هستند، ممکن است بررسی دقیق آنها مشکل باشد. این تصویربرداری‌ها دیرتر انجام می‌شود تا بتوانید به بهترین شکل وضعیت جنین را مشاهده کنید.

مزایای غربالگری سه ماهه دوم بارداری 

بسیاری از بانوان این آزمایش را غیر ضروری می‌دانند؛ اما در نظر داشته باشید که اگر پزشک در این مرحله متوجه شکافی در لب جنین شود، پس از زایمان، راه درمانی برای نوزاد وجود ندارد؛ از این رو توصیه می‌کنیم حتماً این آزمایش حساس را انجام دهید تا تمام مشکلات از سوی پزشک تشخیص داده شود.

🚹 برای انجام غربالگری سه ماهه دوم بارداری توصیه می‌کنیم به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی به عنوان بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی تهران مراجعه نمایید تا پزشکان مجرب نتایج این غربالگری را به صورت دقیق تفسیر کرده و مراقبت‌های لازم را به شما توصیه کنند. 

خلاصه مطالب

سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری یک اسکن اختصاصی از همه اندام‌های جنین است. در هفته بیستم بارداری، پزشک متخصص بررسی می‌کند که آیا ناهنجاری قابل تشخیصی در جنین وجود دارد یا خیر. هنگام انجام سونوگرافی معمولاً نیازی به پر کردن مثانه نیست. در این غربالگری چون جنین از درون لگن خارج شده، تصاویر واضحی ایجاد می‌شود و سلامتی وی دقیق‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

از آنجا که تفسیر دقیق نتایج این سونوگرافی بسیار اهمیت دارد؛ از این رو بهتر است به پزشکان متخصص مراجعه کنید. مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا ارائه دهنده بهترین خدمات به شما هستند. کادر مجرب پزشکی مرکز سونوگرافی فاطمی می‌توانند اطلاعات مناسبی از روند رشد جنین را در هفته بیستم بارداری در اختیار شما قرار دهند و در صورت وجود مشکلات احتمالی بهترین راهکار درمانی را به شما توصیه کنند.

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

منبع: سایت دکتر اخلاقی نیا و سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 19
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 29
  • بازدید ماه : 29
  • بازدید سال : 143
  • بازدید کلی : 143