loading...
سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی
سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی بازدید : 7 سه شنبه 15 خرداد 1403 نظرات (0)

🟢 بسیاری از مادران باردار در ارتباط با آزمایش غربالگری ناشتا سوال دارند و می‌خواهند بدانند که در این آزمایش باید ناشتا باشند یا خیر. آزمایش غربالگری سه ماهه اول از هفته ۱۱ بارداری تا هفته ۱۳ انجام می‌شود. این تست برای تشخیص بسیاری از ناهنجاری‌ها و نقص‌های ژنتیکی از جمله سندروم دان بسیار اهمیت دارد.

غربالگری سه ماهه اول شامل آزمایش خون و سونوگرافی ان تی (NT) برای تشخیص ضخامت پشت گردن جنین و  سونوگرافی ان بی (NB) برای تشخیص وجود استخوان بینی در جنین است. از آنجا که انجام این تست برای خانم‌های باردار بسیار ضرورت دارد، در ادامه در ارتباط با اینکه برای انجام این تست باید ناشتا بود یا خیر، توضیح خواهیم داد.

🔵 آیا برای آزمایش غربالگری اول باید ناشتا باشیم؟

بیشتر زنان باردار در مورد آزمایش غربالگری ناشتا سؤال دارند و نمی‌دانند که برای انجام این تست باید ناشتا باشند یا خیر. این آزمایش شامل یک آزمایش خون و دو تست سونوگرافی ان تی (NT) و ان بی (NB) است. سونوگرافی ان تی (NT) برای تعیین میزان ضخامت پشت گردن و سونوگرافی ان بی(NB) برای تشخیص وجود استخوان بینی در جنین است.

آزمایش غربالگری اول که به آن FTS گفته می‌شود، به‌ صورت هم‌زمان دو شاخص خونی PAPP-A و Free BhCG را نشان می‌دهد. برای انجام آزمایش خون در غربالگری سه ماهه اول نیازی به ناشتا بودن نیست. زنان باردار در هر ساعت از شبانه روز می‌توانند این تست را انجام دهند. با این حال توصیه می‌کنیم مادر باردار 3 الی 4 ساعت قبل از خون‌گیری به جز مایعات، وعده غذایی دیگری مصرف نکند.

بیشتر بخوانید: سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری

برای دو سونوگرافی ان تی و ان بی نیز حتماً باید بلافاصله پس از آزمایش خون اقدام کرد. در واقع بین سونوگرافی غربالگری اول و آزمایش خون نباید بیشتر از ۲۴ ساعت فاصله بیفتد، چرا که این دو تست مکمل هستند.

در واقع ابتدا باید سونوگرافی را انجام دهید، سپس برای آزمایش خون اقدام کنید. پس از دریافت نتیجه و تفسیر آن توسط پزشک متخصص، در صورت وجود هرگونه مشکل و ناهنجاری، مراقبت‌های درمانی لازم را در اختیار مادر باردار قرار می‌گیرد.

آیا برای آزمایش غربالگری اول باید ناشتا باشیم؟ 

🔵 آزمایش غربالگری ناشتا

آزمایش غربالگری اول که معمولاً برای تشخیص ناهنجاری‌های و نقص‌های ژنتیکی از جمله سندروم دان انجام می‌شود، شامل آزمایش خون و دو سونوگرافی است. گفتیم که برای انجام این آزمایش نیازی به ناشتا بودن نیست؛ اما در صورتی که به دیابت بارداری مبتلا شده باشید یا احتمال وجود آن توسط پزشک تشخیص داده شود، باید آزمایش دیابت بارداری را نیز انجام دهید.

در این شرایط برای غربالگری حتماً باید ناشتا باشید تا نتایج آن به صورت دقیق در اختیار شما قرار بگیرد. به خاطر داشته باشید‌ دریافت جواب‌های صحیح و بدون خطا از تست غربالگری، زمانی امکان‌پذیر است که این آزمایش‌ها توسط پزشکان مجرب و تجهیزات به روز آزمایشگاهی انجام شود.

از این رو توصیه می‌کنیم حتماً برای دریافت مشاوره‌های لازم برای انجام این دسته از آزمایش‌ها، با مرکز رادیولوژی و سونوگرافی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا تماس بگیرید و جواب سوالات خود را در ارتباط با آزمایش غربالگری ناشتا به طور کامل دریافت کنید.

آزمایش غربالگری ناشتا 

🔵 آزمایش غربالگری ناشتا در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی فاطمی

انجام آزمایش غربالگری ناشتا در هفته‌های 11 تا 13 بارداری بسیار ضروری است. آزمایش خونی که در سه ماهه اول گرفته می‌شود، بسیار حساس است. این آزمایش هم‌زمان دو شاخص خونی PAPP-A و Free BhCG را نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید از عدم وجود ناهنجاری و نقص ژنتیک در جنین خود مطمئن شوید، لازم است این آزمایش‌ها را در بهترین مرکز رادیولوژی و سونوگرافی تهران انجام دهید. مراجعه به مراکز معتبر با برخورداری از کادر پزشکی مجرب، از این رو اهمیت دارد که نتایج را بدون هیچ خطایی برای شما تفسیر کنند. 

آزمایش غربالگری ناشتا در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی فاطمی 

چه بسا اگر مشکل و ناهنجاری در فرایند رشد جنین باشد، به دلیل انجام این تست‌ها با تجهیزات غیراستاندارد و تفسیر نادرست، نمی‌توانید برای درمان فوری اقدام کنید؛ از این رو توصیه می‌کنیم برای انجام غربالگری ناشتا که معمولاً برای خانم‌های دارای دیابت بارداری است، حتماً به مراکز شناخته شده مراجعه کنید. مرکز رادیولوژی و سونوگرافی فاطمی بهترین مرکز رادیولوژی و سونوگرافی تهران با بهترین کادر پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی است. تکنسین متخصص این مرکز تمامی تست‌های مربوط به سه ماهه اول بارداری را برای شما انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: سونوگرافی غربالگری جنین

ارائه تفسیر دقیق از نتایج

به دلیل استفاده از تجهیزات پیشرفته و وجود پزشکان مجرب در این مرکز سونوگرافی، دقیق‌ترین نتایج از این آزمایش در اختیار شما قرار می‌گیرد. علاوه بر این پزشکان تفسیر دقیق‌ از این تست را ارائه می‌کنند. در صورت مشاهده هرگونه مشکل و ناهنجاری‌های احتمالی نیز برنامه‌های مراقبتی خاصی را در اختیار شما قرار خواهند داد.

🚹 چنانچه در ارتباط با آزمایش غربالگری ناشتا سوالی دارید و می‌خواهید بدانید که این نوع آزمایش تحت چه شرایطی انجام می‌شود و چه اقداماتی قبل از آن باید انجام دهید، با متخصصان مرکز رادیولوژی و سونوگرافی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا در تماس باشید تا شما را به بهترین شکل راهنمایی کنند. لازم به ذکر است در این مرکز، تفسیر نتایج آزمایش‌های غربالگری سه ماهه اول در سریع‌ترین زمان در اختیار مادران باردار قرار می‌گیرد. 

خلاصه مطالب

خانم‌های باردار معمولاً این سوال را دارند که آیا برای آزمایش غربالگری اول باید ناشتا باشیم؟ آزمایش غربالگری ناشتا برای خانم‌هایی انجام می‌شود که دارای دیابت بارداری هستند. به این ترتیب برای انجام آزمایش خون حتماً باید به صورت ناشتا اقدام کنید؛ اما در مجموع برای آزمایش خون که در سه ماهه اول بارداری گرفته می‌شود، نیازی به ناشتا بودن نیست و شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز آن را انجام دهید.

سونوگرافی غربالگری اول شامل دو تست سونوگرافی ان تی و ان بی و آزمایش خون است. این تست‌ها باید به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت از یکدیگر انجام شوند، چرا که مکمل یکدیگر هستند. اگر می‌خواهید در ارتباط با شرایط انجام این آزمایش و اقدامات قبل از آن مشاوره‌های لازم را دریافت کنید، می‌توانید با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی تماس بگیرید تا پزشکان مجرب مرکز رادیولوژی و سونوگرافی فاطمی شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

منبع: سایت دکتر اخلاقی نیا و آزمایش غربالگری اول باید ناشتا باشیم

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 19
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 24
  • بازدید ماه : 24
  • بازدید سال : 138
  • بازدید کلی : 138