loading...
سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی
سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی بازدید : 1 دوشنبه 11 تیر 1403 نظرات (0)

🟢 گره‌ های تیروئید نوع برجستگی هستند که از نسنج تیروئید نشأت می‌گیرند و بر روی سطح آن یا داخل تیروئید ایجاد می‌شوند.در ادامه این مقاله در سایت سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی به طور کامل توضیح خواهیم داد. ندول ها معمولاً هیچ ربطی به پرکاری یا کم کاری تیروئید ندارد. در اکثر موارد دارای عملکرد طبیعی است و بروز آنها بسیار در افراد مختلف شایع است. اغلب افرادی از وجود گره در تیروئید بی‌اطلاع هستند و معمولاً پس از مراجعه به پزشک به وجود آن پی می‌برند.

گره‌ های تیروئید به صورت منفرد یا به صورت چند گرهی ایجاد می‌شوند و معمولاً حاصل تجمع سلول‌های تیروئید هستند. در برخی موارد ممکن است حفره‌ها پر از مایع و به صورت کیست باشند که می‌توانید برای تخلیه آن اقدام کنید. برای انجام نمونه برداری از ندول‌های تیروئید می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید.

🔵 منظور از گره‌ های تیروئید چیست؟

گره‌ های تیروئید یا ندول‌ها برجستگی‌هایی هستند که از خود تیروئید ناشی می‌شوند و بر روی آن رشد می‌کنند. این ندول‌ها معمولاً در همه افراد رایج هستند. به طوری که از هر ۱۵ زن و هر ۶۰ مرد، یک نفر دارای گره تیروئید است.

گره‌ های تیروئید معمولاً هیچ ربطی به عملکرد تیروئید از لحاظ پرکاری یا کم کاری آن ندارند. این گره‌ها معمولاً دارای مجموعه‌ای از سلول‌های تیروئیدی هستند که ممکن است برخی مواقع پر از مایع باشند.

منظور از گره‌ های تیروئید چیست؟ 

🔵 علائم گره‌ های تیروئید  

گره‌ های تیروئید معمولاً بسیار کوچک بوده و به دلیل اینکه فرد هیچ نوع درد و فشاری در گردن احساس نمی‌کند، متوجه بروز این گره‌ها نمی‌شود. بنابراین فقط زمانی که برای معاینه دوره‌ای به پزشک مراجعه می‌کنند، متوجه این برجستگی‌ها در غده تیروئید می‌شوند.

گاهی در برخی از بیماران ممکن است گره‌ های تیروئید  دچار خونریزی و تورم شوند. در چنین شرایطی بیمار با احساس درد در ناحیه گلو متوجه وجود این گره‌ها می‌شود. گره‌های بسیار بزرگ ممکن است فشار زیادی در گلو ایجاد کنند. اما در بیشتر مواردی که افراد از درد گلوی خود شکایت دارند، این درد هیچ ارتباطی به اندازه گره و ندول‌های تیروئید ندارد.

🔵 گره‌ های تیروئید چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

زمانی که فرد به برای معاینه مراجعه می‌کند، اگر پزشک تشخیص دهد که گره‌ های تیروئید در گلو ایجاد شده‌اند، برای ارزیابی این گره‌ها و سایر بیماری‌های غدد درون ریز پس از دریافت سابقه و شرح حال بیمار، یک سری آزمایش را تجویز می‌کند.

نکات مهمی که هنگام بررسی گره‌ های تیروئید  اهمیت دارند، سرعت رشد گره، سابقه تشعشع به گردن و سر و سابقه سرطان تیروئید است. مهم‌ترین عامل خطرساز سابقه تابش اشعه به ناحیه سر و گردن در دوران کودکی و نوجوانی است.

سابقاً برای درمان بیماری‌هایی مانند بزرگ شدن لوزه و جوش صورت و کچلی از رادیو تراپی استفاده می‌کرند و افراد در معرض تشعشعات قرار می‌گرفتند. چنین افرادی بیشتر احتمال داشتن گره‌ های تیروئید  را دارند. آزمایش‌هایی که معمولاً پزشک برای تشخیص گره تیروئید تجویز می‌کند شامل موارد زیر است:

اولتراسونوگرافی تیروئید

اولتراسونوگرافی بهترین روش برای بررسی کیست‌های تیروئید و تشخیص آنها از گره‌ های تیروئید است. از سوی دیگر این آزمایش منفرد یا متعدد بودن ندول‌ها را تشخیص می‌دهد. در اولترا سونوگرافی، اندازه گیره‌های تیروئید به دقت تعیین می‌شود. گروه‌های تیروئید می‌توانند خوش‌خیم یا بدخیم باشند که در این آزمایش به خوبی تشخیص داده نمی‌شود. اما اگر گره تیروئید علائم مشکوکی داشته باشد، نیاز به نمونه برداری سوزنی است.

برای انجام اولترا سونوگرافی غده تیروئید می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی ‌نیا مراجعه کنید. در این مرکز از بهترین تجهیزات استفاده می‌شود و نتایج آن به صورت دقیق در اختیار شما قرار می‌گیرد.

نمونه برداری با سوزن از گره تیروئید

 نمونه برداری از گره‌ های تیروئید به صورت سرپایی و بی‌حسی موضعی انجام می‌شود که به آن fna می‌گویند. این روش بسیار آسان و بدون خطر است. اما اگر بیمار از داروهای ضد انعقاد استفاده می‌کند، باید پزشک معالج را در جریان بگذارد.

در این آزمایش، با فرو کردن یک سوزن نازک که متصل به یک سرنگ است، تعدادی از سلول‌های داخل گره برداشته می‌شوند و بر روی لام قرار می‌گیرند. پزشک متخصص پس از رنگ‌آمیزی نمونه‌ها نوع آسیب را بررسی می‌کند. در صورتی که گره‌ های تیروئید  پر از مایع باشند، می‌توان مقداری از آنها را از طریق سرنگ تخلیه کرد.

بیش از ۹۰ الی ۹۵ درصد گره‌ های تیروئید خوش‌خیم هستند. در صورت کافی نبودن نمونه تخلیه شده نیاز به انجام مجدد نمونه برداری سوزنی است. این نمونه برداری باید در حین انجام سونوگرافی تیروئید انجام شود.

نمونه برداری با سوزن از گره تیروئید 

اسکن غده تیروئید

برای اسکن تیروئید از مواد رادیو اکتیو مثل ید رادیو اکتیو یا تکنزیوم و دوربین برای ایجاد تصویر تیروئید می‌شود. اسکن تیروئید بسیار بدون عارضه است و برای سایر نسوج تیروئید مشکلی ایجاد نمی‌کند.

در حال حاضر برای تشخیص گره‌ های تیروئید  از اسکن کمتر استفاده می‌شود و برای تشخیص پرکاری یا کم کاری تیروئید بیشتر کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: بیوپسی تیروئید چیست و چرا انجام می شود؟

انجام سایر آزمایش‌ها

برای بررسی ندول‌های تیروئید انجام آزمایش خون ضروری است و ممکن است در روند درمان نیز تکرار شوند.

🔵 نحوه درمان گره‌ های تیروئید

ندول‌های خوش‌خیم معمولاً هر ۶ ماه یکبار باید چکاپ شوند. برای برخی از بیماران قرص لوتیروکسین تجویز می‌شود. اکثر گره‌ های تیروئید با تجویز قرص لوتیروکسین کوچک نمی‌شود و فقط تعداد کمی از آنها به درمان جواب داده و کوچک می‌شوند.

مصرف لوتیروکسین می‌تواند از بزرگ شدن گره‌ها جلوگیری کند. چنانچه طی درمان از طریق لوتیروکسین اندازه گره بزرگتر شود، نیاز به نمونه برداری سوزنی مجدد است. در کل اگر این روش‌ها جواب ندهند در موارد زیر عمل جراحی توصیه می‌شود:

1- نمونه برداری بدخیمی یا احتمال بدخیم بودن گره‌ها را مشخص کند.

2- چنانچه رشد ندول‌های تیروئید ادامه داشته باشد و پزشک تشخیص دهد که این گره‌ها بدخیم هستند.

3- رشد گره آنقدر زیاد شود که علائم فشار بر گردن را ایجاد کند.

4- ظاهر گره برای بیماران خوشایند نباشد و به علت مسائل زیبایی بخواهد گره را خارج کند.

 

🔵 در صورت بدخیمی گره تیروئید موفقیت درمان چقدر است؟

اکثر گره‌های بدخیم تیروئید رشد بسیار کمی دارند و در صورت درمان نتایج بسیار موثری به دست می‌آید. به طوری که اکثر این افراد عمر طبیعی خواهند داشت. پس از تشخیص بدخیم بودن، انجام عمل جراحی برای درآوردن ندول ها ضروری است.

🚹 این کار باید توسط یک جراح مجرب انجام شود. پس از عمل جراحی اکثراً بیماران هیچگونه مشکلی برای بلع و صحبت کردن ندارند و درد اندکی را خواهند داشت. پس از خارج کردن گره‌های بدخیم نیز انجام سونوگرافی در فواصل معین ضروری است. برای انجام اولتراسونوگرافی می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید.

برای درخواست نوبت با شماره ۰۲۱۸۸۸۹۰۰۶۵ تماس بگیرید
حتما بفرمایید از سایت تماس گرفتید تا از خدمات نوبت دهی آنلاین بهرمند شوید

خلاصه مطالب

گره‌ های تیروئید یا ندول‌ها برجستگی‌هایی هستند که بر روی غده تیروئید ایجاد می‌شوند و به علت شایع بودن آن در زنان و مردان هیچگونه خطری ندارند. در برخی از موارد ممکن است این گره‌ها پر از مایع شوند که باید برای تخلیه آنها اقدام کنید. برای تشخیص خوش‌خیمی و بدخیمی این گره‌ها، پزشکان به ترتیب آزمایش خون، اولتراسونوگرافی، نمونه برداری از تیروئید و اسکن را انجام می‌دهند. جهت دریافت نتایج دقیق از این تست‌ها بهتر است به مراکز تخصصی سونوگرافی و رادیولوژی مراجعه کنید.

مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا به عنوان بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی تهران شناخته می‌شود. در این مرکز از بهترین دستگاه‌ها برای انجام سونوگرافی غده تیروئید استفاده می‌شود و نتایج دقیق از هر تست در اختیار شما قرار می‌گیرد. برای دریافت نوبت می‌توانید با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی تماس بگیرید.

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

منبع: سایت دکتر اخلاقی نیا و گره های تيـروئيد چیست؟

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 19
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 19
  • بازدید سال : 133
  • بازدید کلی : 133