loading...
سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی
سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی بازدید : 4 یکشنبه 03 تیر 1403 نظرات (0)

🟢 مهمترین سونوگرافی‌ های بارداری در سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم انجام می‌شوند. مادران باردار برای بررسی سلامت جنین باید حتماً تست‌های بارداری که به عنوان غربالگری جنین شناخته می‌شوند را انجام دهند. در این روش از طریق امواج صوتی برای ایجاد تصویر مشاهده جنین استفاده می‌شود. از طریق انواع سونوگرافی‌های بارداری میزان رشد جنین و همچنین احتمال ناهنجاری‌های ژنتیکی ارزیابی می‌شود.

از این رو اگر نقصی در سلامت جنین وجود داشته باشد، پزشکان می‌توانند به موقع راهکارهای درمانی را در اختیار شما قرار دهند. برای انجام سونوگرافی غربالگری سه ماهه اول، دوم و سوم بارداری می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید و از خدمات با کیفیت این مرکز تصویربرداری بهره‌مند شوید.

🔵 مهمترین سونوگرافی‌ های بارداری کدامند؟

ممکن است خانم‌های باردار اطلاعات دقیقی در ارتباط با مهمترین سونوگرافی بارداری نداشته باشند. انجام این سونوگرافی‌ها برای بررسی سلامت جنین بسیار اهمیت دارد. گاهی ممکن است در روند رشد جنین نقص و مشکلاتی وجود داشته باشد. اگر این تست‌ها به موقع انجام شود، پزشک متخصص می‌تواند راهکارهای پیشگیرانه را به شما توصیه کند.

با انجام این سونوگرافی‌ها تمامی موارد از جمله ناهنجاری‌های کروموزومی و نقص‌های ژنتیکی قابل بررسی و ارزیابی خواهد بود. در دوران حاملگی ۴ سونوگرافی بارداری وجود دارد که نسبت به بقیه دارای اهمیت بیشتری هستند. این سونوگرافی‌ها عبارتند از:

1- سونوگرافی ان تی

2- سونوگرافی سه ماهه اول (غربالگری اول جنین)

3- سونوگرافی آنومالی (غربالگری سه ماهه دوم جنین)

4- سونوگرافی سه ماهه سوم

مهمترین سونوگرافی‌ های بارداری کدامند؟ 

🔵 سونوگرافی ان تی

یکی از مهمترین سونوگرافی‌ های بارداری که خانم‌ها باید حتماً انجام دهند، سونوگرافی ان تی است. این سونوگرافی در هفته 11 تا 14 حاملگی انجام می‌شود. در سونوگرافی ان تی، ضخامت پشت گردن جنین و وجود استخوان بینی در جنین بررسی می‌شود.

انجام این سونوگرافی و آزمایش‌های خون سه ماهه اول بارداری به عنوان تست غربالگری سه ماهه اول بارداری شناخته می‌شود. این تست‌ها از ابتدای هفته یازدهم تا انتهای هفته سیزدهم بارداری انجام می‌شوند. توصیه می‌کنیم این آزمایش حساس را در مراکز تصویربرداری تخصصی با تجهیزات استاندارد و پیشرفته انجام دهید.

بیشتر بخوانید: جدول سونوگرافی بارداری

🔵 سونوگرافی هفته 16 تا 19 حاملگی

در ماه چهارم بارداری سونوگرافی تعیین جنسیت را می‌توانید انجام دهید. این سونوگرافی در هفته‌های 16 تا 19 بارداری انجام می‌شود. به دلیل بررسی فرایند رشد برخی از اندام‌های جنین در این هفته‌ها، این نوع سونوگرافی از مهمترین سونوگرافی‌ های بارداری است. در این تصویربرداری موارد زیر قابل تشخیص است:

1- جنسیت جنین

2- وضعیت صورت و لب ها

3- دست و پا و تعداد انگشتان

4- گوش و چشم

5- دیافراگم

6- کلیه ها، مثانه و معده

7- ستون فقرات

🔵 سونوگرافی آنومالی

یکی از مهمترین سونوگرافی‌ های بارداری که در سه ماهه دوم انجام می‌شود، سونوگرافی آنومالی است. در سونوگرافی آنومالی، تعیین جنسیت جنین به صورت دقیق صورت می‌گیرد. در این مرحله تکامل اندام‌های اصلی جنین مانند مغز، کلیه و قلب بررسی می‌شود.

پس از سه ماهه دوم بارداری و شروع سه ماهه سوم (بالاخص نیمه دوم سه ماهه سوم) زمان وزن‌گیری جنین است که از مهمترین سونوگرافی‌ های بارداری به شمار می‌آید. 

سونوگرافی آنومالی 

🔵 سونوگرافی هفته 28 بارداری

تا پیش از هفته بیستم بارداری وزن جنین اصلاً اهمیت ندارد. اما در هفته‌های پس از آن از طریق سونوگرافی هفته ۲۸ بارداری، منحنی‌های استاندارد وزن‌گیری جنین وجود دارد که با توجه به جلو رفتن هفته‌ها، وزن جنین نیز قابل ارزیابی است.

اگر پس از هفته 30 بارداری اندازه و سن جنین با سن بارداری از آخرین روز قاعدگی تطابق نداشته و یشتر از دو هفته اختلاف وجود داشته باشد، ممکن است جنین رشد کافی نداشته باشد. در این شرایط باید برای بررسی خون‌رسانی به جنین سونوگرافی کالر داپلر انجام شود. این سونوگرافی به دلیل بررسی میزان رشد جنین یکی از مهمترین سونوگرافی بارداری به شمار می‌آید.

🔵 سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری

بین هفته‌های 31 تا 34 بارداری وزن جنین در حال تکامل است. در هفته 33 وزن جنین بین یک کیلو و 794 تا دو کیلو و 530 گرم است. انجام سونوگرافی هفته 33 بارداری بسیار ضروری است. اگر این سونوگرافی را قبلاً انجام داده باشید، در هفته سی و سوم فقط در صورت نیاز و تجویز پزشک نیاز به انجام آن دارید.

🔵 آخرین سونوگرافی بارداری

برخی از افراد در ارتباط با ضرورت انجام آخرین سونوگرافی بارداری سؤال دارند و می‌خواهند بدانند در چند هفتگی باید انجام شود. سونوگرافی آخر معمولاً در هفته 31 بارداری انجام می‌شود که اندام تناسلی تکامل یافته و جنسیت جنین به طور قطعی تعیین شده است. در این سونوگرافی موارد زیر مشخص می‌شود:

1- شکل قرار گرفتن جنین در رحم

2- زنده بودن و ضربان قلب جنین به همراه تعداد، ریتم و نظم ضربان

3- تعیین وزن جنین و تناسب آن با سن بارداری

4- اختلالات رشد جنین

5- تعیین زمان تقریبی زایمان

6- غیر طبیعی بودن حجم مایع آمنیوتیک

بیشتر بخوانید: سونوگرافی غربالگری جنین

7- بررسی ایجاد گره و یا پیچ بند ناف دور گردن و اندام‌های جنین

8- ارزیابی عملکرد جفت و خونرسانی به جنین (از طریق سونوگرافی داپلر)

9- چسبندگی جفت

آخرین سونوگرافی بارداری 

🚹 کلیه خدمات سونوگرافی بارداری اعم از سونوگرافی تعیین جنسیت، آنومالی، سونوگرافی سه بعدی و داپلر در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا انجام می‌شود. کادر مجرب این مرکز تصویربرداری تمام آزمایش‌ها را با دقت برای شما انجام می‌دهند و در صورت نیاز مراقبت‌های لازم را به شما پیشنهاد خواهند کرد.

برای درخواست نوبت با شماره ۰۲۱۸۸۸۹۰۰۶۵ تماس بگیرید
حتما بفرمایید از سایت تماس گرفتید تا از خدمات نوبت دهی آنلاین بهرمند شوید

خلاصه مطالب

مهمترین سونوگرافی‌ های بارداری، سونوگرافی ان تی، سونوگرافی سه ماهه اول، سونوگرافی آنومالی و سونوگرافی سه ماهه سوم هستند. در هر یک از این تست‌ها اندام‌های مختلف جنین مورد بررسی قرار می‌گیرد. این سونوگرافی‌ها که به عنوان غربالگری جنین شناخته می‌شوند، از این جهت دارای اهمیت هستند که اگر جنین دچار نقص ژنتیک و ناهنجاری‌های احتمالی باشد، در سریع‌ترین زمان اقدامات درمانی لازم برای رفع آن انجام شود.

از آنجا که تست‌های غربالگری بسیار اهمیت دارند، توصیه می‌کنیم حتماً برای انجام این آزمایش‌ها به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی معتبر و تخصصی مراجعه کنید. در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا تمامی تست‌های غربالگری بارداری با دستگاه‌های پیشرفته و استاندارد انجام می شود. شما می‌توانید با اطمینان خاطر تمام تست‌های خود را در این مرکز انجام داده و دقیق‌ترین نتایج را دریافت کنید.

برای دانلود pdf مقاله کلیک نمایید.

منبع: سایت دکتر اخلاقی نیا و مهمترین سونوگرافی‌ های بارداری

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 19
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 15
  • بازدید سال : 129
  • بازدید کلی : 129