loading...
سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی
سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی بازدید : 3 یکشنبه 10 تیر 1403 نظرات (0)

🟢 بیوپسی تیروئید در واقع نمونه برداری از بافت تیروئید است در ادامه مقاله در سایت سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی باما همراه باشید تا بدانید که برای بررسی وجود عملکرد تیروئید کاربرد دارد. در این آزمایش پزشک کمی از بافت تیروئید و گره‌هایی که روی آن به نام ندول را رشد کرده‌اند، برای آزمایشگاه جمع آوری می‌کند. تیروئید اندازه‌ها و شکل‌های مختلفی دارند و به صورت یکی یا چند نقطه روی بافت تیروئید ظاهر می‌شوند.

این گره‌ها می‌تواند به دلیل تجمع بافت‌ها و سلول‌های تیروئید ایجاد شوند. برخی از این گره‌ها قابل رویت هستند و ممکن است نشان دهنده التهاب یا وجود غده‌های خوش‌خیم یا بدخیم سرطانی باشند. بنابراین در چنین شرایطی افرادی که مشکوک به وجود به داشتن بیماری‌هایی چون گواتر، بیماری هاشیموتو و یا حتی سرطان هستند بهتر است این آزمایش را انجام دهند. برای انجام نمونه برداری از تیروئید، به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدییریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید. 

🔵 Fna یا بیوپسی تیروئید چیست؟

بیوپسی تیروئید آزمایش‌ حساسی است که برای بررسی بافت تیروئید و ندول‌هایی که بر روی آن جمع شده‌اند، انجام می‌شود. این ندول ها اندازه‌های مختلفی دارند و می‌توانند به صورت یک یا چند نقطه روی بافت تیروئید ایجاد شوند. در بسیاری از موارد این گره‌ها به دلیل تجمع بافت سلول‌های تیروئید در یک ناحیه خاص ایجاد می‌شوند.

برخی از این گره‌ها باعث افزایش اندازه تیروئید می‌شوند. با انجام این آزمایش شما می‌توانید به وجود برخی از علائم مانند عفونت، التهاب، وجود بیماری‌های غیر سرطانی، یا وجود کیست پی ببرید.

بیشتر بخوانید: نمونه برداری تیروئید – fna چیست؟

گره‌ها در تیروئید به شکل پروانه در گردن قرار دارند. اگرچه ممکن است یک سری مشکلات را ایجاد کنند، اما معمولاً نشان دهنده وجود بیماری‌های خاص مانند سرطان نیستند. در بعضی از شرایط ممکن است که این غده‌ها باعث افزایش اندازه تیروئید شوند که به آن گواتر می‌گویند. در چنین شرایطی حتماً باید برای درمان اقدام کنید.

قبل از انجام بیوپسی احتمالاً پزشک آزمایش خون را برای بررسی عملکرد تیروئید و آزمایش‌های تصویربرداری انجام می‌دهد و اگر هرگونه علائم هشدار دهنده‌ای وجود داشته باشد، درمان لازم را  را به شما توصیه می‌کند.

Fna یا بیوپسی تیروئید چیست؟ 

🔵 بیوپسی تیروئید چه اطلاعاتی را ارائه می‌کند؟

fna یا بیوپسی تیروئید نشان دهنده بیماری‌های وجود یک سری بیماری‌ها از جمله گواتر یا وجود ندول‌های غیر سرطانی بر روی تیروئید است. ممکن است یک گره فقط در تیروئید وجود داشته باشد، اما غالباً خطرناک نیست. زمانی که یک سری مشکلات در غده تیروئید وجود دارد، fna اطلاعات زیر را نتایج زیر را نشان می‌دهد:

وجود استیل‌ها

یک سری گره‌های پر از مایع هستند که در گردن ایجاد می‌شوند. احتمال سرطانی بودن این گره‌ها بسیار پایین است، اما ممکن است به درمان نیاز داشته باشند.

بیماری گریوز

این بیماری باعث افزایش اندازه و سایز تیروئید و در نتیجه افزایش ترشح هورمون می‌شود. از سوی دیگر این عارضه احتمال ترشح یک سری مواد شیمیایی توسط غده یا بافت خاص تیروئید را افزایش می‌دهد.

تیروئید یکی از غدد مهم داخل گردن است که وظیفه تولید هورمون تیروئید یا تیروکسین (T4) و تری‌یدوتیرونین (T3) را دارد. این هورمون‌ها فعالیت سلول‌ها و فرایندهای متابولیک بدن را کنترل می‌کنند. زمانی که یک فرد بیماری گریوز دارد، سیستم ایمنی به صورت نادرست عمل می‌کند و به تیروئید دستور می‌دهد که هورمون‌های تیروئید را زیادتر از حد معمول ترشح کند.

بیماری هاشیموتو

نتایج نمونه برداری تیروئید نشان دهنده بیماری هاشیموتو است. این بیماری می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین این غده نسبت به حالت عادی کمتر هورمون تولید می‌کند و پس از آن بزرگتر می‌شود.

بروز عفونت

اگر تیروئید دچار عفونت باشد، احتمال بزرگ شدن و درد تیروئید بیشتر می‌شود.

بیماری گواتر

زمانی که گره‌های ندول‌های بزرگ‌تری در گلو ایجاد می‌شود، می‌تواند نشان دهنده گواتر باشد که به اطراف اعضای بدن فشار می‌آورد و گلو را دچار سفتی می‌کند. در چنین شرایطی نفس کشیدن و بلعیدن سخت خواهد شد.

وجود گواترهای سمی

این زمانی که گواتر سمی باشد، سلول‌ها ممکن است سرطانی نباشند، اما در چنین شرایطی تیروئید زیاد از حد هورمون ترشح می‌کند.

وجود علائم سرطان تیروئید

در برخی موارد ممکن است توده‌های بدخیمی در تیروئید ایجاد شده باشد که نشان‌دهنده سرطان باشند. در چنین شرایطی حتماً باید نتایج نمونه برداری تیروئید را برای شروع درمان به پزشک متخصص نشان دهید.

بیوپسی تیروئید چه اطلاعاتی را ارائه می‌کند؟ 

🔵  انواع روش‌های بیوپسی تیروئید

معمولاً بیوپسی تیروئید با سوزن نازک انجام می‌شود. اما ممکن است به یک سری دلایل این نمونه برداری از طریق راه‌های دیگر انجام شود. در ادامه به انواع روش‌های نمونه برداری از تیروئید اشاره می‌کنیم.

بیوپسی با سوزن نازک

در این تست از یک سوزن کوچک استفاده می‌شود. در این شرایط بیمار بیهوش نمی‌شود و فقط درد کمی را موقع فرو کردن سوزن در گلو احساس می‌کند.

بیوپسی از طریق تصویربرداری التراسونوگرافی

در چنین شرایطی پزشک سوزن را در گلو شما قرار می‌دهد تا یک نمونه را برای آزمایش بیرون بکشد. ممکن است حس کنید که سوزن در حال حرکت است. پزشک ممکن است چندین بار این عمل را تکرار کند تا به بخش‌های مختلف گواتر یا گره برسد.

در صورت وجود  شرایط حساس، پزشک ممکن است نمونه‌ها را از گره‌های لنفاوی نزدیک تیروئید بگیرد. این روش حدود تقریباً نیم ساعت زمان می‌برد. در این روش تنها یک باند کوچک در مکان نمونه‌گیری قرار می‌گیرد و هیچ دردی را احساس نخواهید کرد.

انجام بیوپسی با سوزن مغزه

این نمونه برداری با سوزن نازک اما در سایز بزرگتر انجام می‌شود. اگر پزشک از بیوپسی با سوزن نازک نتیجه‌ای دریافت نکند، راه‌های دیگری را برای نمونه برداری امتحان می‌کند.

روش جراحی

برای نمونه برداری از غده تیروئید پزشکان به ندرت از این روش استفاده می‌کنند. این روش نیاز به بریدگی در گردن برای برداشتن گره دارد. حتی گاهی مواقع مجبور به برداشتن نصف تیروئید است. چون این روش، به نوعی عمل جراحی است، در طول عملیات نیز یک سری دارو برای بیهوشی نیاز است. در نتیجه به زمان بیشتری برای ریکاوری و استراحت وجود دارد.

انواع روش‌های بیوپسی تیروئید | سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی 

🔵 چه زمانی نیاز به انجام بیوپسی تیروئید است؟

با انجام fna پزشکان کمک می‌کنند تا علت وجود گره یا گواتر را پیدا کنند. اما در مجموع برای همه مشکلات مربوط به تیروئید نیاز به انجام این آزمایش نیست. مثلاً یک سری علائم از طریق آزمایش‌های خون و تصویربرداری نشان می‌دهند که شما دارای بیماری گریوز یا هستید یا خیر.

معمولاً زمانی که گره‌ها بزرگتر از حدود یک سانتی‌متر باشند، مجبور به انجام بیوپسی هستید. به ویژه اگر تصویربرداری نشان دهد که گره جامد است. یا زمانی که روی گره کلسیم وجود دارد و حاشیه واضحی برای دیدن آن وجود ندارد. به‌علاوه اگر تیروئید شما به سرعت در حال بزرگ شدن باشد، حتماً باید آزمایش بیوپسی را انجام دهید.

🚹 برای انجام بیوپسی تیروئید حتماً باید به کلینیک‌های تخصصی دارای رادیولوژیست‌های مجرب مراجعه کنید. مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی ‌نیا از بهترین مراکز برای انجام بیوپسی تیروئید است. رادیولوژیست‌های مجرب این مرکز با روش‌های مختلف از جمله انجام سونوگرافی و تصویربرداری مراحل نمونه‌گیری را انجام می‌دهند و تفسیر آن را در اختیار شما قرار می‌دهند.

برای درخواست نوبت با شماره ۰۲۱۸۸۸۹۰۰۶۵ تماس بگیرید
حتما بفرمایید از سایت تماس گرفتید تا از خدمات نوبت دهی آنلاین بهرمند شوید

خلاصه مطالب

بیوپسی تیروئید یکی از تست‌های تشخیصی برای بررسی بافت تیروئید یا ندول‌هایی است که بر روی تیروئید جمع شده‌اند. این گره‌ها معمولاً در شکل‌های مختلف بر روی چند نقطه از بافت تیروئید ظاهر می‌شوند. اکثر این توده‌ها سرطانی نیستند. اما اگر فرد مشکوک به بیماری‌های از جمله گریوز باشد، انجام چنین آزمایشی بسیار ضروری است.

برای انجام این نمونه برداری، می توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید. در این مرکز تمام نمونه برداری‌ها با دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌شود و نتایج دقیق آن در کوتاه‌ترین زمان در اختیار شما قرار می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با پرسنل پزشکی مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی تماس بگیرید و مشاوره‌های لازم را دریافت کنید.

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

منبع: سایت دکتر اخلاقی نیا و بیوپسی تیروئید چیست و چرا انجام می شود؟

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 18
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6
  • بازدید ماه : 6
  • بازدید سال : 120
  • بازدید کلی : 120