loading...
سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی
سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی بازدید : 4 یکشنبه 03 تیر 1403 نظرات (0)

🟢 اطلاع از جدول سونوگرافی بارداری به شما کمک می‌کند به موقع تست‌های مربوط به هفته‌های مختلف بارداری را انجام دهید. در مجموع زمان‌بندی انجام تست‌ها بر عهده پزشکان زنان و زایمان است. اما داشتن اطلاعات مفید در مورد روند بارداری و آزمایش‌هایی که باید در سه ماهه اول، دوم و سوم انجام دهید، بی‌فایده نیست. چنانچه هریک از این تست‌ها در زمان مشخص انجام نشود، در صورت وجود هرگونه مشکل احتمالی، امکان درمان و پیشگیری به موقع وجود نخواهد داشت.

سونوگرافی‌های بارداری که شامل سونوگرافی ان تی، آنومالی جنین، سونوگرافی داپلر، سونوگرافی بیومتری و ... هستند. این سونوگرافی‌ها برای تشخیص ناهنجاری‌ها و نقص‌های ژنتیکی بسیار اهمیت دارند. از این رو توصیه می‌کنیم قبل از هر چیز اطلاعات لازم را در مورد جدول سونوگرافی بارداری و تعداد تست‌های ضروری این دوران به دست آورید.

🔵 تعداد سونوگرافی‌های بارداری

در جدول سونوگرافی بارداری تعداد تست‌هایی که باید در هفته‌های مختلف بارداری انجام دهید، نشان داده می‌شود. در روال عادی بارداری از شروع حاملگی تا انتهای آن معمولاً چهار سونوگرافی توسط پزشک انجام می‌شود.

این سونوگرافی‌ها به ترتیب در ابتدای بارداری، هفته 12 بارداری، هفته 16 بارداری و هفته 32 بارداری انجام می‌شوند. اگر مادر دچار فشار خون یا دیابت بارداری باشد، یا بارداری چند قلو داشته باشد و در صورت وزن ناکافی جنین، در کنار سونوگرافی‌های معمول بارداری باید سونوگرافی‌های تخصصی و پیشرفته را نیز انجام دهد. این تست‌ها برای تأیید سلامت جنین بسیار ضروری هستند.

بیشتر بخوانید: انواع سونوگرافی

اولین سونوگرافی بارداری به صورت واژینال و سونوگرافی ان تی که مربوط به اولین غربالگری دوران بارداری است، همراه با آزمایش خون انجام می‌شوند. زمان سونوگرافی غربالگری مرحله دوم بین هفته‌های 16 تا 19 بارداری است. انجام این تست برای تعیین جنسیت جنین و تشخیص ناهنجاری‌های ژنتیکی ضرورت دارد.

آخرین سونوگرافی نیز پس از سه ماهه دوم و در شروع سه ماهه سوم انجام می‌شود. اگر پس از هفته سی‌ام بارداری اندازه جنین از طریق سونوگرافی با سن جنین از طریق روز آخر قاعدگی تطابق نداشته باشد، نشان‌دهنده رشد ناکافی جنین است. در این صورت باید سونوگرافی IUGR و کالر داپلر برای بررسی سلامت جنین انجام شود.

توجه داشته باشید سن بارداری در نوع سونوگرافی بسیار تعیین‌کننده است. خانم‌هایی که بارداری که سن بیشتری دارند، باید علاوه بر سونوگرافی‌های معمول، آزمایش‌های حساس را برای اطمینان از سلامت جنین انجام دهند. با انجام این آزمایش‌ها اگر نقص و مشکلی در فرایند رشد جنین وجود داشته باشد، پزشک مراقبت های درمانی لازم را به مادر باردار تجویز می‌کند. 

تعداد سونوگرافی‌های بارداری 

🔵 آشنایی با جدول سونوگرافی‌ بارداری

جدول سونوگرافی بارداری حاوی اطلاعات دقیق و کاملی از انواع سونوگرافی‌هایی است که باید در ابتدای بارداری، هفته ۱۲ بارداری، هفته 16 بارداری و هفته 32 بارداری انجام شود. در ادامه جدول سونوگرافی بارداری را ارائه کرده‌ایم تا به طور کامل با فرایند انجام تست‌های لازم در این دوران آشنا شوید.

نوع سونوگرافی زمان انجام سونوگرافی و ضرورت انجام تست
سونوگرافی اول بارداری بین هفته‌های 4 و 5 حاملگی جهت تشخیص وضعیت بارداری (به صورت واژینال)/ بین هفته‌های 7 و 8 حاملگی جهت تشخیص وضعیت بارداری و قلب جنین (به صورت شکمی)
سونوگرافی غربالگری سه ماهه اول بارداری یا سونوگرافی بارداری nt از ابتدای هفته 11 تا پایان هفته 13 جهت تشخیص ناهنجاری‌های ژنتیکی
سونوگرافی غربالگری سه ماهه دوم بارداری (سونوگرافی آنومالی) بین هفته‌های 16 تا 19 بارداری جهت تعیین جنسیت جنین و بررسی و ارزیابی بیشتر سلامت تمام اندام‌های جنین
اکوکاردیوگرافی قلب جنین در صورت ضرورت در سه ماه دوم بارداری جهت بررسی ناهنجاری‌های قلبی
سونوگرافی داپلر جنین در سه ماه دوم حاملگی جهت بررسی سیستم گردش خون جنین و وضعیت اکسیژن‌رسانی، ارزیابی میزان کمبود اکسیژن جنین و ...
تست سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل اسکورینگ در سه ماهه سوم حاملگی برای ارزیابی و بررسی  کلی وضعیت جنین از نظر احتمال مرگ جنین 
سونوگرافی بیومتری در سه ماهه سوم بارداری جهت ارزیابی اندازه اندام های مختلف جنین و نسبت این اندازه‌ها با یکدیگر و تشخیص سلامت و رشد جنین
آخرین سونوگرافی بارداری پس از هفته 28 بارداری جهت تشخیص و بررسی میزان وزن و رشد جنین به نسبت سن جنین

🔵 انجام سونوگرافی‌ بارداری در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی

پس از اطلاع از جدول سونوگرافی بارداری، انتخاب مرکز سونوگرافی و رادیولوژی معتبر تحت نظر پزشکان متخصص بسیار اهمیت دارد. مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا ارائه دهنده خدمات مربوط به انجام انواع سونوگرافی بارداری است.

بیشتر بخوانید: سونوگرافی غربالگری جنین

پزشکان متخصص این مرکز تصویربرداری، انواع سونوگرافی ترانس واژینال، سونوگرافی استاندارد یا شکمی، سونوگرافی اولتراسوند پیشرفته، سونوگرافی دوپلر اولتراسوند، سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی و آکوردیوگرافی قلب جنین را انجام می‌دهند.

انجام سونوگرافی‌ بارداری در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی 

ارائه نتایج و تفسیر دقیق 

با داشتن تجهیزات استاندارد و پیشرفته نتایج هر یک از تست‌ها بارداری به طور دقیق در اختیار شما قرار می‌گیرد. پزشک متخصص نیز به دقت و به طور صحیح نتایج را تفسیر و در اختیار شما قرار خواهد داد. با توجه به تخصصی بودن مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی، پیشنهاد می‌کنیم تمام مراحل تست‌های مربوط به دوران حاملگی را در این مرکز انجام دهید تا از سلامت جنین و نتایجی که از هر آزمایش دریافت می‌کنید، مطمئن شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در ارتباط با انواع تست‌های بارداری سه ماهه اول، دوم و سوم در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی تماس بگیرید. 

برای درخواست نوبت با شماره ۰۲۱۸۸۸۹۰۰۶۵ تماس بگیرید
حتما بفرمایید از سایت تماس گرفتید تا از خدمات نوبت دهی آنلاین بهرمند شوید

خلاصه مطالب

اطلاع از جدول سونوگرافی بارداری به شما کمک می‌کند که در زمان مشخص انواع تست‌های لازم در دوران حاملگی را انجام دهید. در مجموع خانم‌های باردار باید چهار سونوگرافی مختلف را در ابتدای بارداری، هفته 12 ، هفته 16 و نهایتاً هفته 32 بارداری انجام دهند. در کنار سونوگرافی‌های معمول، اگر مادر باردار دچار فشار خون، دیابت، بارداری چند قلو باشد، انجام سونوگرافی تخصصی و پیشرفته برای بررسی سلامت جنین ضروری است.

برای انجام انواع سونوگرافی بارداری و آزمایش‌های غربالگری می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید. به کمک دستگاه‌های تخصصی و پیشرفته نتایج دقیق از این تست‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد. علاوه بر این در صورت وجود هرگونه مشکل در جنین، پزشکان متخصص مراقبت‌های درمانی لازم را به شما تجویز خواهند کرد تا دوران بارداری شما بدون هیچ نگرانی طی شود.

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

منبع: سایت دکتر اخلاقی نیا و جدول سونوگرافی بارداری

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 19
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 16
  • بازدید سال : 130
  • بازدید کلی : 130